A kollégiumi szoba,
azaz a működési terület bemutatása
után itt az ideje, hogy pótoljuk az előző részből kimaradt helyiségeket.
Nevezetesen a mosókonyhát, a konyhát és a társalgót. Ezen közösségi színterek
még abból a facebook és Krisztus előtti időből származnak, mikor az
értelmesebbnél értelmesebb gondolatok nem holmi virtuális falakon, hanem
face-to-face kerültek megtárgyalásra, klasszikus elnevezéssel társalgás, discursus, esetleg 'smalltalk' formájában,
mely során a verbális keresztre feszítést is magukra vállalták az érintettek.
Aki belép ezekbe a helyiségekbe, az megtapasztalhatja az egyetemi élet mára
kicsit lanyhult, de még mindig folyton vibráló életének kicsiny szeletét.
Nem tekintünk el a bevált,
jó öreg, soviniszta, de humángenetikailag teljesen korrekt, tehát tudományos és
minden vitán felül álló, nemekre való lebontástól. Ahogy a discipulusok elhagyják locusaikat
és megkezdik vándorlásukat a corridoron,
egyszer csak elérkeznek a konyha, más néven culina
ajtajához. Ez a vándorlási időszak minden nap, főleg a reggeli és esti órákban jellemző.
A helyiség általában falakat tartalmaz. Emellett, bár nem mindig, van egy
padlója és plafonja is, melyek a gravitáció erejétől és az időjárási
viszontagságoktól védik a hallgatókat. A discipulusoktól azonban semmi sem védi
ezeket a felületeket… A falakon előfordulhat, hogy vannak ablakok, fenestrák. A nemi különbségek már itt
jelentkeznek. A non-spin discipulusok ugyanis a fenestrákon keresztül általában
a távoli horizontot kémlelve tekintenek ki, megemlékezve a természet
szépségéről. Ezzel szemben a spinnel rendelkezők a szobába lépve az ajtónak
háttal álló és a fenestrákon kikémlelő hölgyek musculus gluteus maximusa-i által kialakított íveket veszik
szemügyre.
Értelemszerűen a női
hallgatók számára a culina kiemelt
jelentőséggel bír. Életük hátralevő, szerencsés esetben társas részére itt
készülnek fel (is). A mai „slágernek” számító szendvicskészítést a spinnel
rendelkezők hosszú távon nem biztos, hogy tudják tolerálni, hisz esetenként
szükség lehet főtt ételek elkészítésére. Természetesen, ha két azonos spinű
vagy non-spinű talál egymásra, akkor is szükséges a tradicionális, normális
ételek elkészítése az egyik fél részéről. Mondhatnánk, és mondjuk is: a főzés
faji, nemi és vallási identitáson felül áll, főleg ha egyszerre kóser, vegán
(ezt a szót még a legújabb word verzió is aláhúzza, nem véletlenül, tisztelt
hölgyeim és uraim…), szója-, glutén- és cukormentes, részben teljesen nem egész
kiőrlésű, sovány, fehér, mediterrán ételeket készítünk.
Lassan eljutunk arra a
szintre, hogy mindenki számára megfelelő étket készíteni igazi művészet, ezért
joggal gondolhatunk bele, hogy pár évtizeden belül a művészeti galériák gyomrai
tömve lesznek „mindenkinek megfelelő” leveseket és egytálételeket tartalmazó
tányérokkal, persze természetazonos tartósítókkal konzerválva. A diákság nagy
szerencséjére a kollégiumi konyha még nem kiállító terem. Kivéve, ha csapatban
jelennek meg a diákok. Ekkor a spinnel nem- és a spinnel rendelkező
discipulusok a sakk nagymestereit megszégyenítő taktikázásba kezdenek:
előkerülnek az otthoni fortélyok, a tanácsok, melyek arra a kérdésre hivatottak
válaszolni, hogy hogyan ne tegyék tönkre a szárnyaikat próbálgató ifjú
konyhatündérek a teflonnal bevont serpenyőket. „A szivacs durva dörzsfelületét,
melyet telfont nem ezzel mosunk egyem a
zuzád néven is hívnak, nem erre találták ki cicám…” Visszatérve sakkos
példánkhoz, a discipulusokat két nagy csoportra oszthatjuk. (Ezek mellett van
egy harmadik csoport is, melyet később tárgyalunk meg.) Vannak kezdők, és
nagymesterek. A kezdők ún. alapételek elkészítésére vállalkoznak, jobb esetben
változó sikerrel. A nagymesterek ezzel szemben a culinában található tűzhely összes sütőlapját egyszerre használják,
különböző méretű edényekkel, melyekben levest, főételt és desszertet készítenek
egy időben. Ilyenkor nem igazán szabad hozzájuk szólni, mert értelemszerűen feladatukra
koncentrálnak. Nagymester bárki lehet, feltéve, ha túllép a zacskós virsli
szintjén és bátran rálép a szakácskönyvek világának felfedezését jelentő útra.
Meg kell említenünk egy
harmadik csoportot, melynek neve: fantom. A fantomok eredetéről csak annyit
tudunk, hogy egyszer réges-régen még discipulusok voltak. Azonban a sötét oldal
csábításának nem tudtak ellenállni. Kéretik megjegyezni, hogy a sötét, mint
jelző, nem csak a gonoszságot, hanem, ahogy azt látni fogjuk, az emberi
ostobaságot is jelentheti. A fantomok általában észrevétlen mozognak és
tevékenykednek, nevüket erről a jellemzőjükről kapták. Tevékenységük során a
culina tisztának nevezhető látképe egy pillanat alatt alakul át Dante Poklának
harmadik bugyrává. A földön hamu, és égett tetemek jelennek meg, a levegő pedig
kénszagúvá válik. Bárki fantommá válhat. Ahogy a titánoké egykoron, úgy a
nagymesterek bukása is hatalmas, kataklizmaszerű változásokat eredményez a
culina berendezési tárgyaiban. A fantomokat nehezen lehet kiszúrni, de árulkodó
jelek mindig vannak: serpenyőben melegíteni a levest, a kotyogós kávéfőzőbe a
megengedetthez képest kétszeres mennyiségű kávét szuszakolni, esetleg tejet
forralni és közben őrizetlenül hagyni. Más néven: a gyakorlatiasság hiánya,
vagy saját képességeinek túlbecsülése.
A
kollégiumban vannak társalgók. Ennyi elég is róluk.
Utolsó
helyiségünk a mosókonyha, részeg walesi kiejtéssel lauandi. Ebben többnyire mosnak. Vannak kivételek, de ezeket az
igen mélyen tisztelt olvasók fantáziájára bízzuk. Nem lehet csak úgy találomra
behesszelni, besurranni, majd vad ruhamosásba kezdeni. Meghatározott időpontot
kell foglalni a VIP jegyzékben. Nemre, korra, hovatartozásra való tekintet
nélkül. Mindenkinek ugyanúgy szaglik a ruhája, tehát mosás közben mindenki
egyenlő. Egy teória szerint a mai öltözködési szokások kialakításában igen erős
befolyásoló hatást fejtett ki a mosókonyha. Állítólag egy időszakban olyan mértékben
megnőtt a hölgyek rózsaszín és az urak főleg fehér ruháinak összemosásából
eredő balesetek száma, hogy az egyik fél úgy döntött, alkalmazkodik. Mivel
non-spin discipulusoktól a polkorrektség világában nem várható el, hogy
változtassanak szokásaikon, ezért a megengedőbb fél vette fel a hasonló színű
ruhák viselésének szokását. Így lelhető fel egyre több férfin rózsaszín póló.
Azonban ahogy szokás mondani, a külvilág tükrözi az egyén belső világát, itt is
komoly korreláció áll fenn a „pink” ruhadarabok esetében. Ugyanis ahogy régen
fehér pólókat mostak, úgy fehér alsóneműket is. A további balesetek elkerülése
végett nyilván minden ruhadarab színén változtatni kellett. Mindegyikén. Így
akin rózsaszín póló van, az jó eséllyel máshol is hasonló árnyalatú ruhadarabot
hord.
Sorozatunk
ezzel kimerítően bemutatta a kollégiumot, mint a kollégista életének színterét.
Örömmel jelenthetjük, hogy nemsokára bejegyzésre kerül a rózsaszín pólós
fantomokra kiírt vadászidényünk a Szellemi Tulajdon
Nemzeti Hivatalánál, kiemelendő, a világon elsőként. A vadászidény a
vizsgaidőszak első napjától egészen az utolsóig tart. Jó vadászatot kívánunk!
Tóth Tibor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése