2015. november 11., szerda

Folking Carsulae

Olaszországi turné a Misina Néptáncegyüttessel

Szerda este fél 12. Bőrönd bepakolva, viseletek a ruhazsákban. Közel 10 órás ücsörgés vár ránk a buszban Velencéig. Mindenki érkezik, lassan indulás, a többiek még pakolásznak, beszélgetnek. Mindenki nagyon várja, hogy végre kezdetét vegye az olasz turné és végre elindultunk. Az oda úton jó néptáncosok módjára mindenki élt az alvás lehetőségével, hiszen sejtettük, hogy az elkövetkező pár napban nem sok időnk lesz pihenni, habár nem is ezért mentünk.
Misina néptáncegyüttes

A Misina Néptáncegyüttes és Táncszínház tavaly ünnepelte megalakulásának 10 évfordulóját. A pécsi néptáncegyüttes melynek jó magam is a tagja vagyok, idén meghívást kapott az olaszországi Diversa - Mente táncegyüttestől egy folklór fesztiválon való részvételre. Mondanom se kell természetesen elfogadtuk és így jutottunk el Itália szívébe Magyarországot, valamint Pécs városát képviselve.  Nagyon sok ember szokta tőlünk megkérdezni, hogyan is zajlik egy ilyen turné, hiszen mi tulajdonképpen pihenni megyünk s csak egy-két alkalommal lépünk fel, nem igaz? Hát vagy inkább csak egy-két alkalmunk nyílik a pihenésre…

A résztvevő együttesek
Lassan megérkezünk a várva várt Velencébe. Gyors megálló a kempingbe, majd vissza a buszba és irány a város. 8 órás szabad program melyet mindenki maga kedve szerint tölthet el. Közösen megszemléltük a Szent Márk teret majd utána megpróbáltunk nem eltévedni és visszatalálni a buszhoz. Aki már járt Velencébe tudja, hogy nem nehéz eltévedni. Azóta se változott ott a helyzet, mi is igyekeztünk visszatalálni. Gondtalanul gyönyörködtünk a városban, még néztük a szebbnél-szebb maszkokat. Ez idő alatt bele kóstolhattunk a Velencei nyüzsgésbe, helyi gasztronómiai különlegességek és építészeti csodákba nyerhettünk betekintést. Közben megismerkedhettünk az olasz vendégszeretettel is. Este visszabuszoztunk a campingbe, a kis faházaink már várták a fáradt turistákat, majd másnap reggel korai indulással megérkeztünk az állandó lakhelyünkre Ternibe.  Egy kollégiumba kaptunk szállást, nagyon barátságos és hangulatos szobákkal. Gyors kipakolás után igyekeztünk a fellépés helyszínére Carsulae külső részén egy régészeti parkba léptünk fel, ahol megismerkedhettünk a másik 4 külföldi táncegyüttessel:
LES RHODOS CHAMONIARDS – Franciaország,
CHINO ERMACORA - Friuli-Venezia Giulia,
A PACCHIANEDDRA SANSUSTISA – Calabria,
‘A SHCAFFETTE – Molise és a házigazdák “DIVERSA-MENTE” – Umbria.

Az öltözőnket némi gyalogos, kavicsos túra után megtaláltuk. A színpad hiánya miatt sziklákkal szegélyezett mezőn léptünk fel. Vagyis csak próbáltunk volna. Mert a felület sem táncra, sem másra nem volt alkalmas. Csúszott tele volt gödrökkel, öklöm méretű sziklákkal. Feledhetetlen élmény marad az első nap, pláne hogy néző egyáltalán nem volt így egymásnak léphettünk fel! Természetesen a táncegyüttesek célja a hazai, illetve saját helyi táncanyagaik bemutatása. Ki gondolta volna, hogy a mi táncaink, mint például az üveges, (lényege, hogy a hölgyek a fejükön egyensúlyozva egy üveggel táncolnak) nem lesz túl megfelelő a csúszós , füves talajon. Természetesen egy táncosnak mindenre fel kell készülni, így nem maradt más csak a 32 fogas mosoly és már mehetünk is, táncoljunk. Fellépés után ismerkedős táncvetélkedő vette kezdetét. Az egyik ilyen Olasz játék lényege hogy, a két térdünk közé szorított csörgődobot kell a velünk szembe lévőhöz eljuttatni táncolva. A női táncosoknak nyilván nehézséget jelentet a hosszú és nehéz viseleteik miatt.  Gyors öltözés, majd vissza a buszba. Igyekeztünk az esti fellépés helyszínére ami Carsulae legmagasabb pontján található. Vacsorára az Itáliai konyha egyik híres paradicsomos Penne tésztáját kóstolhattuk meg. Egy jó féle, helyi fehér- és vörösbor párossal kiegészítve. Az egész napos nyüzsgés után jól esett egy kicsit leülni és megpihenni. Vacsora után pedig kezdődhet is a műsor. Gyors öltözés, hiszen 21:30-kor kezdés, legalábbis mi szokásainknak megfelelően tartottuk magunkat a műsor tervéhez. Körülbelül 22:30 –kor sikerült is elkezdeni a műsort. Hajnali 3-ra haza érkeztünk, gyors tusolás és mindenki ment aludni. Reggel 8-kor igyekeztünk az étkezőbe, ahol nagy meglepetésünkre kekszet kaptunk egy bögre kávé kíséretében. A maradék 2 óránkban, amit pakolással és készülődéssel töltöttünk 12 kor sikerült elindulni Carsulae központjába. Egy parkolóba félrehúzódva megálltunk öltözködni, mert a buszt nem engedték be. Megérkeztünk az indulóponthoz ahol kezdetét vehette a menettánc. 1 órás várakozás után a tűző napon nagy unalmunkba mi mást tehettünk volna, mint táncoltunk.

Menettánccal bevonultunk a főtérre, majd ott ,,némi várakozás” után kezdetét vette a szabadtéri  műsor,amit a helyi közönség nagy érdeklődéssel figyelt. Miután felléptünk beöltözve visszaültünk a buszba és kissé sietve utaztunk a következő 100km-re lévő helyszínünkre Torreorsina-ba. Egy aranyos kis falucska telis tele kanyagós utcákkal és szűk folyosókkal. A templom egyik kápolnájába kaptunk pakolási lehetőséget, amolyan öltözőként funkcionálva. Nem utolsósorban csúszós kövek kíséretében, amelyen veszélyessége miatt nem léptük fel, helyette a közönség betekintést nyerhetett a magyar népdalok csodálatos hangvilágába. A műsor után egy utcahossznyi megterített asztal várt minket. Vacsora közben egy helyi ismerkedős játékba kezdhettünk bele. Nagyon ötletes és hasonlóságot mutat a mi, „elvesztettem zsebkendőmet” gyerekkori játékunkkal. A lényege hogy egy fiatalember papírszalvétából sodor virágot, majd elindul megkeresni a kiszemelt hölgyet, akinek a virágot szánja. Közben a tömeg feje felett meglobogtatja, akik hangos ,,ÓÓÓÓ”- zással kísérik nyomon az eseményeket, majd ha elérkezik ahhoz a bizonyos hölgyeményhez, odaadja a virágot két csók fejében. Mondanom se kell, hogy a hölgy folytatja a játékot és ő is keres magának egy gavallért.  Ez így ment egész este közbe zene, tánc és rengeteg tésztásétel kíséretében, valamint ha elfelejtettem volna megemlíteni desszertnek szintén kekszet kaptunk egy kis görögdinnye párosítással. Az est fénypontja mégis csak a diólikőr volt, amit a helyiek készítettek hála gyanánt, hogy ellátogattunk szerény kis falucskájukba. Hajnali fél 4-es indulással visszaindultunk Ternibe, a szállásra.
Szintén  reggel 8 –kor várt minket a meleg kávé és az újfajta keksz tömkelege. Érdekes meglátás, hogy mintegy 30 fős táncegyüttes részére elegendőnek bizonyul 3 kosár keksz vagy mégse…

A hajnali érkezéseink miatt sajnos mindig csak dél körül indulhattunk tovább. A busznak illetve a sofőröknek kötelező 9 órát pihenéssel tölteniük. Sajnálatos módon csak délután 2 –re érkeztünk meg Rómába, ahová kikapcsolódni mentünk 3 órát. Kicsit kirándultunk, megnéztük a Colosseumot, a Szent Péter bazilikát és a Trevi kútat, amit nagy tragédiámra lezártak felújítás céljából, így csak a körbeüvegezett és leengedett Trevi kutat láthattuk. Természetesen ez se akadályozott meg minket abban, hogy kívánjunk egyet és dobjunk egy érmét.

A „kiadós” reggeli jóvoltából mindenki ment ebédelni.  Leültünk egy vendéglőbe, ahol mindenki vagy pizzát vagy lasagnet kért és  mert nem ettünk még elég tésztát spagettivel folytattuk . Róma után következett egy rövid 100 km-es buszozgatás San Geminibe, ahol az ott élő magyarok illetve olaszok  láttak minket egy többfogásos vacsorával. A fellépés helyszíne szintén egy macskaköves kis főterecske volt, ami egyedülállóságában nyilvánult meg. Hasonlított egy régi vár belsejére, amit kövekkel raktak ki, ugyanakkor a teteje nyitott volt. Az utolsó fellépésünk után visszamentünk a szállásra és egy kicsit még folytattuk az ott megkezdett táncos beszélgetős esténket, majd végül mindenki ment pakolni és aludni.
Másnap reggel kicsit még nézelődtünk a városkában és végül bepakoltunk a buszba és búcsút intettünk Terninek. Szeptember 1-jén hajnali 3 órára érkeztünk haza Pécsre egy közel 15 órás buszút után rengeteg élménnyel és tapasztalattal, valamint emlékkel visszatérve. Alig várjuk a következő nyarat, hogy ismét találkozhassunk a Diversa-Mente táncegyüttessel, hiszen természetesen mi is meghívtuk őket az V. Déli Kapu Folklór Fesztiválra, mely augusztus 17-20-ig kerül megrendezésre. Remélem sikerült egy kis ízelítőt adnom a néptáncosok világából.

A Misina Néptáncegyüttessel november 14.-én találkozhattok a pécsi Harmadik Színházban.  Itt kerül megrendezésre új műsorunk, melynek címe ,,Idegen földre ne siess”. Elgondolkodtató, lélekmelengető darabokkal, mely autentikus, illetve táncszínházi koreográfiákat is tartalmaz. Várunk mindenkit szeretettel!